Medec Oy
  • Yritys
  • Asiakashallinta
  • Tuotteet
  • Ajankohtaista
  • Yhteystiedot

Puoluesidoskartoitus

Puoluesidoskartoitus on puolueen linjan, viestinnän teesien ja ehdokasasettelun määrittämiseen tarkoitetun tiedon tuottamisen väline, jonka avulla kasvatetaan puolueen kannatusta ja vaikuttavuutta vastaamalla kansalaisten olennaisiin odotuksiin.
 
1. Kartoituksen tarkoitus:
 
  • Selvittää Suomen ja suomalaisen hyvinvoinnin kehittämisen painopisteet kansalaisten näkökulmasta

  • Määrittää eduskuntapuolueiden vetovoimat ja niiden väliset todelliset kilpailuasemat

  • Määrittää eduskuntapuolueiden vetovoimat segmenteittäin olennaisten kohderyhmien tunnistamiseksi

  • Määrittää kansalaisten politiikkaan liittyvien käsityksiin voimakkaimmin vaikuttavat tiedon lähteet
 
  • Määrittää kansalaisten äänestyskäyttäytymiseen tehokkaimmin vaikuttavat mediat
 
2. Kartoituksen tuottama tieto ja sen hyödyntäminen:
 
  • Puolueen nykyisen aseman määritys ja todellisten kilpailijoiden tunnistus => nykytila vs. omat tavoitteet sekä erityisen tarkkailun ja seurannan kohteeksi valittavat puolueet

  • Omaan ja kilpailevien puolueiden vetovoimaan vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen => puolueen linjan revisiotarpeiden määrittäminen ja kilpailevien puolueiden vetovoimien syiden analysointi

  • Puolueen ydinlinjojen määritys => koko puolueen toimintaa ohjaavat ja sen viestimät arvot ja tavoitteet

  • Ehdokas/edustajakohtaisten teesien määritys => toimijakohtaiset arvot ja tavoitteet, joista syntyy toisiaan täydentävä, kansalaisten tarpeet ja odotukset kattava kokonaisuus => puolueen vetovoiman kasvu

  • Kansalaisten mielikuvia ja käsityksiä voimakkaimmin ohjaavien viestintätapojen ja -kanavien tunnistus => mediatiedottamisen ja internetin hyödyntämisen tehostaminen => vaikuttavuus ja kustannustehokkuus

  • Äänestyskäyttäytymiseen tehokkaimmin vaikuttavien medioiden tunnistus ja panosallokaation määritys => mediavalintojen optimointi => mainonnan vaikuttavuuden ja panos-tuotossuhteen maksimointi
 
3. Kartoitettavat puolueen kannatukseen vaikuttavat tekijät:

Suomen ja suomalaisen hyvinvoinnin kehittämiseen liittyvien tekijöiden vaikutukset puolueen vetovoimaan ja puoluesidokseen: koko yleisöön vaikuttavat = puolueen pääteesit, kohderyhmiin vaikuttavat = ehdokas/edustajakohtaiset teesit
 
3.1 Suomen talous:
  • valtiontalous (BKT, inflaatio, verotus, velka, työllisyys, energia, rahamarkkinat)
  • yritystoiminta (tukitoiminta, säätely, TUPO, valtion omistukset ml. palkitseminen, harmaa talous)
  • maatalous (tukitoiminta, lähiruoka, ruoan verotus, ruoan hinta, kilpailu, elintarvikevalvonta)
 
3.2 Suomen kansainvälinen asema:
  • EU (jäsenyys, euro, nettomaksut, parlamenttitoiminta, avainvirat vs. Suomen edustus)
  • maanpuolustus (liittoutuminen, oma puolustus, vapaaehtoistoiminta, kyberturvallisuus)
  • maahanmuutto (säätely, kotouttaminen, harmaa työvoima, rasismi, kehitysyhteistyö)
 
3.3 Terveys- ja hyvinvointipalvelut:
  • terveyspalvelut (peruspalvelut, erityispalvelut, lääkehuolto, julkinen vs. yksityinen sektori)
  • sosiaalipalvelut (lapset, vanhukset, toimeentulo, kolmas sektori, yksityinen sektori)
  • tasa-arvokehitys (sukupuoli, etninen, uskonto, lainsäädäntö)
 
3.4 Turvallisuus- ja hätäpalvelut:
  • poliisitoimi (järjestys, turvallisuus, liikenne, rikokset, vartiointi, sisäinen valvonta)
  • palo- ja pelastustoimi (hätäkeskukset, resurssit, suojelutoiminta, tiedottaminen)
  • rajaturvallisuus ja meripelastus (tulli, rajavalvonta, tuoteturvallisuus, ympäristösuojelu)
 
3.5 Koulutuspalvelut:
  • peruskoulutus (oppivelvollisuus, koulusaatavuus, opetuksen laatu, turvallisuus)
  • ammatillinen koulutus (ammattikoulut, AMK:t, korkeakoulut, tiede, tutkimus)
  • aikuiskoulutus (jatkokoulutus, työllisyyskoulutus, muuntokoulutus)
 
3.6 Kulttuuri- ja vapaa-aikapalvelut:
  • kulttuuripalvelut (teatteri, musiikki, taide, elokuva, kirjallisuus)
  • harrastuspalvelut (liikunta, kulttuuri, nuorisotyö)
  • järjestö- ja yhdistystoiminta (kolmannen sektorin rooli, toimintatuki)
 
3.7 Kansallinen infrastruktuuri:
  • liikenne (maantieliikenne, raideliikenne, lentoliikenne, vesiliikenne, tietoliikenne)
  • kaavoitus ja rakentaminen (asunnot, kauppa, teollisuus, vapaa-aika, virkistys)
  • ympäristönsuojelu (luonnonsuojelu, energia, matkailu, aluekaavoitus)
 
3.8 Kansalaisviestintä:
  • kansalaismielipiteet (mielipideseuranta medioissa ja internetissä, puolueen viestinnän toimivuus)
  • kansalaispalaute (puolue- ja henkilöpalaute vs. kanavat ja reagointi, odotusten aktiivinen kartoittaminen)
  • kansalaisaloitteet (suhtautuminen aloitteisiin, aloitteellisuuden ja kansalaiskeskustelun aktivointi)
Site powered by Weebly. Managed by Wepardi
  • Yritys
  • Asiakashallinta
  • Tuotteet
  • Ajankohtaista
  • Yhteystiedot